Sykkel for de rolige turene

Kawasaki sin VN 900 Custom er en cruiser som passer godt til de rolige koseturene som gjennomføres med hvilepuls og halvhjelm.

Tekst: Frode Johansen
Foto: Ruth Helen Kjærran / rallyruth.com

Dette er en sykkel som passer best for de kortere turene, men kan kjøres langt såfremt man ikke laster altfor mange kilo på den. I cruiser sammenheng snakker vi om bare 900 kubikk, de største gutta i cruiser klassen har mer enn dobbelt så mange kubikk.

 

En juvel

Sykkelen er lakkert i en nydelig blåfarge som passer godt sammen med all krommen. Jeg har alltid likt disse cruiserne, og når suget etter dype nedledd og raskere rundetider slipper taket er sjansene stor for at du finner meg på en skinnende blank cruiser.

Den store 21 toms fremfelgen gir ett mer moderne utseende og passer godt i sykkelens brede fremgaffel. Krommen flyter fint med sykkelens linjer og kun blinklysene bryter litt med helheten i designet.

 

På tur

Motoren er en to sylindret v-twin som drar greit, men den trenger litt turtall og har ikke det dieselsterke bunndraget de store syklene har. Det første jeg legger merke til er styringen når jeg svinger direkte fra stillestående. Styret må holdes igjen for ikke å falle ut i fullt styreutslag. Noe som kan være litt skremmende i starten, men er vanlig på denne typen sykler og jeg blir fort vant til dette.

Ute på landeveien er sykkelen svært komfortabel, jeg sitter utrolig godt og både styre og fotkontrollene er nærmest perfekt til lengden på mine lem. Girskiftene er behagelige og sykkelen er lett og stabil gjennom svinger. Ønskes en rask forbikjøring er en del giring nødvendig, men motoren drar nok til å gjennomføre greie forbikjøringer i toppgiret som på denne er femte gir. Når farten skal reduseres er frembremsen litt svak, men ved å legge en del trykk på bakbremsen er stopplengen akseptabel. På toppen av den krommede fremlykten gjenspeiles toppen av hjelmen seg og trærne som suser forbi, og jeg er ikke mer voksen enn at jeg synes dette er litt tøft å se på. Det som ikke er like bra er at varsellysene for blinklysene, nøytralt gir og langlys er under synsfeltet mitt og flere ganger glemmer jeg å slå av blinklysene.

Lyden er så å si fraværende ved vanlig kjøring, og kun når motoren dras utover på turtall gir den fra seg litt lyd. Mitt valg ville nok falt på ett eksosanlegg som hadde gitt litt mer lyd. Men ikke slike rake rør som støyer mer enn rånegutta med flere basshøyttalere enn tennåringsberter i baksete.

 

Oppsummeringen

        Hadde ikke pris vært ett tema hadde jeg valgt en utgave med mer kubikk, men disse blir fort dobbelt så kostbare. Men som en sykkel til meg, og kun meg, hadde denne fungert greit til mellomlange turer. Er ønsket komfort fremfor fart så er disse cruiser syklene verdt en prøvetur hvis du ikke har kjørt denne type sykler før. Med ett lavt tyngdepunkt føles den langt mer lettkjørt og smidig enn hva vekten skulle tilsi. Sammenlignet med Softail modellen fra Harley Davidson som jeg testet i fjor høst er Kawasakiens motor mye svakere, men kjørefølelsen og komforten er helt på høyde med amerikaneren.

 

Fakta: 2007 Kawasaki VN-900 Custom

  • Motortype: To sylindret v-twin, vannkjølt

  • Slagvolum: 903 ccm

  • Effekt: 54 hk ved 6.000 rpm

  • Dreiemoment: 82 nm ved 3.500 rpm

  • Dekk foran: 80/90-21»

  • Dekk bak: 180/70-15»

  • Bensintank: 20 liter

  • Vekt: 249 kg

  • Pris: 116.990,-

 

Takk til Powersport-Senteret i Hønefoss for utlån av demo-sykler :-))

En siste diktafon-prat så er dagens testing over :-((

 

Tilbake