Italiensk sommerflørt

Benelli TRE K 1130 er skummel å flørte med, for her er det stor fare for kjærlighet ved første kjøretur.

Tekst: Frode Johansen
Foto: Ruth Helen Kjærran / rallyruth.com

Sykkelen har sjarm i massevis og ser svært godt ut. I tillegg er den svært leken og lettkjørt.

Ved første blikk

Fargekombinasjonen på denne er absolutt den fineste i mine øyne. Sykkelen har aggressive linjer hele veien, foran, bak og fra siden. Helheten i designet henger godt sammen. Tanken er formet som ett amerikansk hangarskip, smal nede og svært bred på toppen. De mørk røde rørene i rammen er også brukt i baksvingen, lekkert. Forfra ser den litt sint ut og den svært smale bakenden er vakker. Blinkelysene er lekkert integrert i speilene foran, bak er de greie, men burde vært integrert i underkant av baklysene.

 

Ut på stevnemøte

Sittehøyden er ikke avskrekkende høy til en slik sykkel å være, og jeg sitter svært godt på alle måter. Det første jeg undrer meg over er motorgangen og lyden på lave turtall. Den høres rett og slett litt skranglete ut. Jeg kjører ut på hovedveien og ruller på med gassen, og det er da det skjer. Lyden går fra det litt skranglete til noe av den råeste jeg har hørt ved cirka 4.500 omdreininger. Ett bredt glis brer seg inne i hjelmen samtidig som jeg flirer høyt før jeg smetter inn andregiret. Lyset blir rødt og jeg konstaterer at bremsene er gode, men ikke i toppklassen. Lyset blir grønt og jeg bare må, jeg har blitt forelsket i lyden og karakteren i motoren ved første pådrag. Motoren drar greit fra 2.500 omdreininger og ved lydskille på 4.500 omdreininger, til rødmerket på 9.500, så skyver motoren for alvor farten oppover.

Veien oppover Drangedalen har kurver som selv de lekreste damene bare kan drømme om. Jeg ligger konsekvent to gir lavere enn hva jeg vanligvis ville gjort med min egen sykkel. Samtidig er smilet som kom ved første akselerasjon fortsatt limt fast i ansiktet mitt. Dette er sykt moro, sykkelen er lettstyrt og stabil, det eneste som trekker litt ned er litt turbulenstøy fra vindskjermen. Girkassen fungerer perfekt, men girindikatoren mangler. Jeg kjører aktivt og henger meg på innersiden av sykkelen i alle svingene, og slipper kneet ned mot bakken som om jeg skulle vært på bane. Holder motoren over smilepunktet og nyter en sykkel som absolutt bør prøvekjøres hvis man er på jakt etter en sykkel av denne typen. Jeg ville bestilt med en «go-lyd» eksospotte for å gjøre lyd opplevelsen optimal. Tankmåleren er ikke kalibrert til tankens utforming, slik at den går svært fort fra trekvart full til trekvart tom.

 

Etter stevnemøte

Sykkelen er lettkjørt, men langt fra kjedelig, samtidig som den har ett design som er rett og slett nydelig. Vil du ha bremser i toppklassen, kan du be om å få montert hovedbremsepumpen fra Benelli's egen TnT modell, den gir bedre effekt med mindre kraft på bremsehåndtaket. Sykkelen har noen minuspunkter som nevnt tidligere, men det og dvele over disse ville vært som å klage på mønsteret på fatet etter å ha spist ett av de beste måltidene i manns minne.

 

Fakta: 2007 Benelli TRE K 1130

  • Motortype: Tresylindret vannkjølt rekkemotor
  • Effekt: 125 hk ved 9000 rpm
  • Dreiemoment: 112nm ved 5.000 rpm
  • Dekk foran: 120/70-17
  • Dekk bak: 180/55-17
  • Bensintank: 21 liter
  • Pris: 195.000,-

 

Tusen takk til Mizzuki Motor i Porsgrunn :-))

Måtte legge ned sykkelen da jeg fikk litt overvekt (hull i veien=langt ned når beine skal i bakken)

Men han mente de ripene var dær fra før av, jeg nekte ikke for det. Ang sykkelen, den var oppe på

hjulene igjen i løpet av få sekunder, løfta den rett opp igjen. Blir brå-stærk av sånt gitt....hehe....

 

Trykker man på "Benelli-knappen" gir det lavere effekt....

Hva man skal med mindre effekt skjønner ikke jeg, så sett inn gir-indikator i stedet...!!!

Tankens utforming ga ett utrolig forankringspunkt i sykkelen, satt bom fast, som støpt og som hånd i hanske...

Titt-tei :-)) Fotografen jo :-))

 

Tilbake