En anderledes supersport sykkel
 
Tornado Tre 1130 fra Italienske Benelli er toppen av isfjellet i utvalget deres, en modell som har fått tørrkløtsj, høyest effekt og radialmonterte bremser.
 
Tekst: Frode Johansen
Foto: Ruth Helen Kjærran/rallyruth.com
 
Vaskemidler, ett fotballag fra Måløy, gummibåter eller en racing inspirert motorsykkel, alle vil de koble sitt produkt mot det fryktingytende værfenomenet; Tornado.
 
 
  Linjene
 
Designet flyter godt gjennom sykkelen, men vindskjermen er litt høy og ser litt missplasert ut fra siden. Blinkelysene foran er pent felt inn i kåpen og hovedlykten foran står mellom to solide luftinntak som gir sykkelen en tøff front. Bensintanken er formet som ett amerikansk hangarskip, og hangarskip er råskapen selv når det kommer til design. Men sett deg rett ned på den som en vanlig sykkel, og de edlere delene dine vil henge igjen på kanten, ubehagelig. Bak førersete er det nye luftinntak på sidene, de er til radiatoren som ligger under sete. Bakfra ses de to solide viftene som trekker luften gjennom radiatoren, dette gir sykkelen den råeste bakenden på markedet. Blinkelysene bak er nok kastet på etter at designerne hadde gått hjem for dagen, og er lange smale plastgreier som bør byttes. En svær enkel eksospotte henger på siden bak, og nok en gang har en litt ustødig sigardesigner fått æren av utformingen.
 
Jeg synes to høyt monterte potter ville sett mye bedre ut for å komplementere designet med de to viftene sett bakfra. Pluss at høye potter vil vise mer av den skulpturaktige svarte svingarmen. Skal ikke si mye om fargene på denne utgaven, men pent er det ikke. Valget mitt ville falt på utgaven i svart og sølv med rødfarge inne i luftintakene foran, tøft.
 
 
  Kjernen
 
Benelli bruker den samme tresylindrete rekkemotoren på 1.130 ccm i de tre modellene jeg prøvekjører. Den snilleste utgaver sitter i Tre K, mens Tornadoen har fått sinnataggen. Med en kompresjon på 12,94:1, og aggresiv mapping av innsprøytningen opplyser de at motoren skal yte 163,2 italienske hester. Noen av dem blir nok borte via tørrkløtsjen, en sekstrinns girkasse og kjedet bak til hjulet. Ett dreiemoment på 124 nm kjennes godt når man drar gjennom girene, men motoren må ha over 4.000 omdreininger for å gi godt med hester og dreiemoment.
 
 
  I action
 
Tørrkløtsjen tar litt brått og noe særlig drag på lave turtall er det ikke. Denne trenger å bli brukt for å yte sitt beste, slik at bykjøring er ett lite ”helvete” mens svingete landevei er himmelen. Når jeg først får utstyret mitt plasert under overhenget på tanken sitter jeg godt. Det er også lett å flytte seg fra side til side når farten og svingene tar over. Avstanden mellom sete og styret er ganske kort, slik at sittestillingen blir ganske oppreist. Noe som igjen gir mindre belastning på håndleddene. Men sitter jeg oppreist så er det nesten umulig å rekke ned til blinkelysbryteren, den er vridd nedover slik at hvis jeg kryper ned på tanken er den innen perfekt rekkevidde. Det sier vel litt om hva Benelli har bygget denne sykkelen for, men i det daglige vil det nok bli ett lite irritasjonsmoment. Speilene ser jeg ikke stort i, men ved å vri litt på armen og bøye nakken litt så ser jeg om det er biler av interesse bak meg. Girkassen er lettbetjent og holdes turtallet over fire tusen omdreininger er draget ut av svingene og mot neste sving bra.
 
I tillegg kommer lyden, snerret, vrælet fra motoren som er det vi fra Finnmark beskriver som, Peise Rått. Skyvet og lyden får ett betydelig oppsving når nålen pisker forbi 5.000 omdreininger på vei mot rødmerket og maks effekt på 10.500 omdreininger.
”Kjære høyeste makt av alle makter, skulle Benneli importøren finne på å montere ett helt anlegg på en Tornado eller en Cafè Racer. Gi meg ett hint så er jeg i Porsgrunn innen timen er omme.” Men ha sykkelen klar til testing, for antallet politibiler som ligger etter meg, iført blålys og matchende lyd, vil nok gjøre selveste O.J. Simpson hvit av misunnelse.
 
Jeg greier ikke ved tilnærmet normal kjøring å merke noen form for ustabilitet gjennom kurvene. Det eneste er når jeg slipper gassen brått ved hard oppbremsing, så hender det at bakenden blir litt leken. Det oppleves aldri som skremmende eller farlig, men er det vått så burde føreren være litt forsiktig. Bremsene biter veldig godt fra seg, og bruker du mer enn en finger tar de ennå bedre. Tankmåleren er rask ned fra litt over halv tank til en strek og tent varsellys, men dette blir nok en vanesak. Det som savnes i displayet er en klokke og girindikator, noe alle nye sykler i dag bør ha.
De skarpeste svingene tar jeg i andre gir og når gassen rulles på for fullt ut av svingen er det ingen tegn på hjulløft, sykkelen bare skyter fart utover sletten og mot neste gir.
 
 
  Til slutt
 
En sykkel som ber om å bli brukt på landeveien i godt driv, og har byen en omkjørings- eller ringvei rundt sentrum er den det rette valget. Så fremt du ikke er en av posørene som samles på Karl Johan for å spise softis eller noe, samtidig som de får en tilfredstillelse av å se på at andre beundrer sykkelen.
 
Sammenlignes denne med liter syklene i supersport klassen så faller den litt gjennom. De japanske syklene drar fra lave turtall og innsprøytningen er nærmest perfekt uansett turtall. I tillegg har Tornadoen over tjue hester mindre på topp, og over tjue kilo mer å drasse på. Men her snakker vi om sjel, følelser og kjærlighet, har man blitt forelsket så er det lett å se bort fra de små irriterende tingene.
 
For min del ville nok pengene blitt lagt i en TnT modell med helt titan anlegg og nye blinkelys, men det handler om sittestillingen for min litt vrange nakke som passer bedre til TnT modellene.
Designet på Tornado Tre er pent fra siden når jeg ser bort fra eksospotten, rått forfra og ennå råere bakfra, hvor igjen den eksospotten og blinkelysene ødelegger litt. Og så har vi lyden, for guds skyld ikke glem lyden. Den setter liksom prikken over i’en på en sykkel som våger å være litt anderledes i konkurransen med sykler som R1, GSX-R 1000 og ZX-10R, som er mer eller mindre snytt ut av samme nesebor.

 

 

Fakta:
  • Slagvolum: 1.130 ccm
  • Motortype: Vannkjølt tresylindret rekkemotor med innsprøytning
  • Effekt: 163,2 hk ved 10.500 rpm
  • Dreiemoment: 124 nm ved 8.000 rpm
  • Setehøyde: 810 mm
  • Hjulavstand: 1419 mm
  • Dekk foran: 120/70-17
  • Dekk bak: 190/50-17
  • Bensintank: Ja, men ukjent volum
  • Tørrvekt: 199 kg
  • Pris: 239.000,-

 

Hei du Tornado, lyst å være med på tur eller skal du spise ennå mer spagetti.....?

  

En av, om ikke den, råeste rompa i mc-verden.... minus potta, blinkers og skiltoppheng....

Dette er linjer, med hangerskip tanken, luftinntakene på siden bak osv osv, lækkert....

Rå front....

Trangt, men ikke så trangt som en del andre supersport sykler....

Disse tre syklene på en dag, ikke den værste dagen min på jobb :-)) 

Tusen takk til Mizzuki Motor i Porsgrunn :-))

Tilbake