Helsvart råskap

Yamaha R1 er blant de raskeste gatesyklene på markedet, og den har et utseende som matcher.

Tekst: Frode Johansen
Foto: Ruth Helen Kjærran / rallyruth.com

Disse supersportssyklene med 1.000 kubikks motor har alltid fascinert meg med sine utrolige fleksible motorer, samtidig som de har de beste og sikreste kjøreegenskapene.

 

Linjer og farger

Jeg skriver mye om linjer, flyt og design, og denne testen er ikke noe unntak. Skal jeg bruke over 200.000 kroner på en sykkel, skal den ikke bare være god å kjøre, men den skal også se bra ut. Yamaha R1 gjør akkurat det - med mitt vanlige unntak, blinklysene; bytt dem ut!. Først da har du en skikkelig lækker sykkel.

Eksosanlegget avsluttes med doble potter under sete og ser svært bra ut originalt, noe som ikke alltid er tilfelle på nye sykler. Sort er absolutt den tøffeste fargen, mens den dyp røde er penest.

 

Ut på tur

:Idet jeg setter meg på sykkelen, merker jeg at sittehøyden er litt høy. Men dette gir meg en bedre knevinkel og mer avslappet sittestilling. Til å være en sykkel i dette segmentet, hvor sittestillingen blir veldig lik fosterstillingen, noe jeg ikke er verdens største fan av, så sitter jeg ganske godt.

Jeg stivner ikke i nakken, slik jeg gjorde på Kawasaki sin ZZR-1400, og vekten på håndleddene er helt grei innen norske fartsgrenser. I svingete partier, med en del dumper og sprekker i asfalten, er sykkelen både komfortabel og stabil. Og når asfalten blir bedre og svingene kommer tettere, er sykkelen svært lettkjørt og stabil.

Selv når jeg øker inngangshastigheten i kurvene, flytter vekten min på innsiden av sykkelen og strammer godt til på gassvaieren, så er den forutsigbar og stabil. Jeg merker ingen plagsomme vibrasjoner i styre eller fothvilerne under kjøringen.

Motoren drar pent fra rundt 2.000 rpm uten å nøle, og når turtallet passerer 10.000, drar den vilt og uhemmet opp mot rødmerkingen på nesten 14.000. Samtidig som lyden blir sintere og sintere ettersom turtallet øker.

Instrumentene er stort sett lettleste, men noen av tallene er litt små, og girindikator mangler - noe som absolutt bør være på slike sykler. Girkassen er lettbetjent og presis. Bremsene er som på alle disse supersportssyklene; svært gode.

Jeg bruker aldri mer enn to fingrer på bremsehendelen, og det gir meg mer enn nok bremseeffekt, også til å foreta nødbremsing.

 

Til slutt

Av de supersportssyklene jeg har kjørt, er denne den absolutt beste til min kropp og bruk. Kjørekomforten er både komfortabel og stabil, samtidig som sittestillingen er god til å være i denne klassen. Motoren drar så å si fra tomgang uten å nøle, og når turtallet øker, skyter sykkelen fart på en måte som bare må oppleves.

Disse syklene er de sikreste syklene man kan kjøre, men dessverre er den mentale kapasiteten til noen av førerne litt begrenset, noe som igjen kan skape farlige situasjoner.

 

Fakta: 2007 Yamaha R1 Fulleffekt

  • Slagvolum: 998 ccm

  • Motortype: Væskekjølt rekkefirer

  • Effekt: 180 hk uten ram-air, 189 hk med ram-air begge ved 12.500 rpm

  • Dreiemoment: 112,7 nm uten ram-air, 118,3 nm med ram-air begge ved 10.000 rpm.

  • Dekk foran: 120/70-ZR17

  • Dekk bak: 190/50-ZR17

  • Bensintank: 18 liter

  • Tørrvekt: 173 kilo

  • Pris: 212.463,-

  •  

    Her ser du hvor fin knevinkelen min er, og fartsvinden tar mye av vekten som ellers presser på hendene.

    Helge Spjeldnes ordnet meg denne R1 sykkelen som faktisk er i privat eie, Tusen Takk Helge, Toppers :-)

    Han er regjerende Norsk og Nordisk mester i Road Race i klassen 600 Production, selvfølgelig

    på en Yamaha R6. Besøk hans hjemmeside her: LINK

    Å hvorfor har jeg ikke fått på meg skinndressen, er jeg for feit, nope. Dainese er med min erfaring

    noe skikkelig dritt. Dressen, ett år gammel,  har vært tilbake i Italia for å ordne to sømmer som har løsnet, pluss

    at to glidelåser også ble byttet. Skoene, også Dainese og under ett år gamle, har vært en gang tilbake i Italia for reparasjon..

    Å dær tok politiet en annen vei enn å ligge bak meg, hater å ha politiet bak meg....

    Blir de bak meg svinger jeg heller inn da å lar dem kjøre først, så slipper jeg å sitte å se mer på

    speedometeret enn veien....

     

    Tilbake