Ferdighetskurs på to hjul

Som motorsyklist ønsker man å bli en bedre dansepartner for sin tohjulede skjønnhet. Da kan et kurs i førerutvikling gjøre susen.

Tekst: Frode Johansen
Foto Ferdighetskjøring: Frode Johansen
Foto Rudskogen: Ruth Helen Kjærran / www.rallyruth.com

Senior MC avdeling øst har siden 2000 arrangert slike kurs for alle typer motorsykkelførere. Leder for disse kursene er flerårig norgesmester i dragrace på motorsykkel, Rehan Ahmad. Målet er å gi førerne bedre kontroll over sykkelen, som igjen gjør han eller henne til en tryggere motorsyklist.

 

Oppmøte og øvelser

Kurset starter med krypkjøring og balanseøvelser. Instruktørene følger nøye med og kommer med gode tips for å gjøre oss bedre. Videre går det til igangsetting og jevn akselerasjon gjennom en tenkt sving, hvor riktig blikkbruk er svært viktig.

Etter hvert som vi mestrer øvelsene, sendes vi videre til unnamanøver og bremsing. Her er det viktigste riktig bremseteknikk, for å unngå at kroppens vekt belaster armene under oppbremsing. Dette oppnås ved å presse beina inn mot sykkelen samtidig som ryggen strammes. Armene skal hele tiden være løs og ledig for å unngå velt hvis forhjulet låser seg.

Så er det over på grusvei hvor vi skal bli fortrolig med at det å få hjullås under oppbremsing ikke er farlig så lenge vi bremser med riktig teknikk. Mange hadde gruet seg litt til denne øvelsen, men det var ingen som veltet selv om de låste fremhjulet i fart. Et par sykler hadde ABS bremser, men den ene hadde lengre stopplengde enn de uten ABS. Det er ikke alltid ny høyteknologi er synonymt med forbedringer på alle plan.

Siste øvelse denne dagen var nødbrems fra 80 kilometer i timen, teknikken var innøvd og etter noen oppbremsinger var instruktørene fornøyd. Men for dem som ønsket det, var siste nødbrems kun med høyre hånd på styre for å vise at riktig teknikk ble brukt.

 

Banekjøringen

Ettermiddag nummer to gjennomføres på Rudskogen Raceway i Rakkestad, her er det sporvalg ved banekjøring som er dagens post. Når sporvalget er gjennomført og godkjent kan de som ønsker det kjøre tilnærmet fritt ute på banen. Mye av det vi lærte på den første kurskvelden føres videre på banen, svingteknikk, blikkbruk og ikke minst bremseteknikken.

Under frikjøringen velger jeg å starte i et moderat tempo hvor jeg konsentrerer meg om å bruke alle de riktige teknikkene, så etter som rundene går øker jeg farten. Heldigvis greier jeg å holde igjen gassen slik at ikke vingene på ryggen blir byttet ut med horn i panna.

 

Vær forberedt!

Det er ofte en fordel å gjennomføre slike kurs på våren eller forsommeren. Fordi i løpet av vinteren glemmer vi noen innøvde teknikker og reflekser, og når våren kommer kjenner vi at kroppen er mer «rusten» enn bybrua i Hønefoss.

 

Til slutt, takk til Senior Mc avd Øst og Rehan Racing

 

Dag 1: Ringbanen, Gardermoen

Min Sv-1000 nylig justert av Hestmann (topp service) og klar for krypkjøring i 5 km't...hehe...

Krypkjøring rett fram, kjegler og 8-tallet...

Rehan gir tilbakemeldinger til deltaker etter aks fra stillestående og direkte sving.

Mange gruet seg litt til grusen, men alle bestod og ingen gikk på trynet, meget viktig øvelse..!!

Tøffere enn barnetoget i Kathmandu...hehe.. vrom vrom gutta... Ellers var det god spredning i sykler, fra 125 kubikker til Harley.

Både bilde over og under kan se dramatisk ut, men unnamanøver ved hjelp av kontrastyring er viktig og kunne..

 

Dag 2: Rudskogen, Rakkestad

Kåre holder informasjonsmøte før sporvalg kjøringen på banen..

Jeg kjørte sporvalg og frikjøring i fjor i regi av Eidvoll Mc, slik at for meg var denne øvelsen, DRIT KJEDELIG....

Men svært viktig for de som ikke har vært gjennom det...

Så slippes vi løs som kalvene på våren, jeg holdt meg på hjula, men....(se under)...

Etter to pass med frikjøring blir bakdekket slikt, var varmt kan du si...:-))

Flere var i grusen i løpet av kvelden, men heldigvis ble ingen skadet, og de fleste lærte vel også noe av det..

Kjør pent hjem :-)

 

Tilbake