Scooter på steroider

Med ett litt merkelig design skiller Burgman 650 Executive fra Suzuki seg ut i trafikkbilde, men til sitt bruk er den ett hyggelig bekjentskap.

Tekst: Frode Johansen
Foto: Ruth Helen Kjærran / www.rallyruth.com

   Blanding av raser har pågått i flere århundrer, og her ser vi resultatet av en småfeit Goldwing som har paret seg med en søt liten Vespa fra nabobygda.

 

Utseende

   Klør meg litt bak øret og går en runde til rundt farkosten. Etter litt gir jeg opp å putte den i en bås, og slår meg til ro med at den ser annerledes ut, men med gener fra scooter rasen. De små hjulene gjør nok sitt til at den ser litt ekstra stor ut, men bakparten er massiv og lengden er lang. Men det er også fine detaljer som blinklysene som er i speilene framme, og i lag med baklysene som på en bil. Eksospotten ser ikke så bra ut bakfra, men fra siden flyter den bra i lag med designet på sykkelen. Tre hanskerom i frontkåpen, og under setet er det plass til to handleposer.

 

Ut på veien

   Etter en rask opplæring i hvilken knapp som gjør hva er jeg klar for avgang. Automatgir er uvant på en tohjuling, men jeg bruker ikke mange minutter på å bli fortrolig med systemet. Jeg sitter komfortabel på ett svært sete, og har god plass til å strekke beina fremover som på en custom sykkel. Armene har en fin vinkel og henger komfortabelt på styret. Når jeg nærmer meg det første krysset minner jeg meg selv på å sette ned beina i det jeg stopper. Fordi instrumentpanelet, den komfortable sittestillingen og ikke minst automatgiret gir meg en følelse av å kjøre en svært åpen bil.

   Motoren drar greit av gårde, men her merkes den relativt høye vekten på sykkelen. Sammenlignet med andre sykler går den ikke svært godt, men i trafikken er den rask og forbikjøringer er ikke noe problem. Girkassen girer mykt og fint, men er litt treg til å gire ned når jeg gir beskjed om full fart fremover.

   På sykkelen jeg kjører er det en uoriginal vindskjerm, som gir meg svært mye turbulensstøy i hjelmen. Den lavere originalskjermen ville fungert mye bedre, skjermene heves og senkes elektrisk. Elektrisk er også speilene som kan legges inn til sykkelen. Automatgiret kan settes over på halvautomat, om føreren vil bestemme litt selv. Sykkelen har også ett power modus som aktiveres med ennå en knapp på venstre side. Det gjør slik at motoren får litt høyere turtall, slik at akselerasjonen kommer raskere i gang.

   Sykkelen er stabil og jeg merker ikke noen plagsomme vibrasjoner i motorvei hastighet. Den er overraskende lett og leken gjennom svinger, samtidig som den er stabil ved motorvei hastighet. Bremsene er ikke de beste jeg har opplevd, men ved at sykkelen er utstyrt med ABS så er det bare å klype til.

 

Etter turen

   Som bysykkel i tett trafikk blir den stor og tung, men ved pendling og på kortere turer vil den fungere godt. Med automatgir og svært komfortabel sittestilling må nok denne regnes som en Goldwing light. En sykkel for mengden er det nok ikke, selv om jeg ble positivt overrasket over både komforten og kjørbarheten.

 
 
 
Fakta: Suzuki Burgman AN650A Executive
  • Slagvolum: 638 ccm
  • Motortype: Veskekjølt 2 sylindret 4 takter
  • Effekt: 55 hk ved 7.000 rpm
  • Dreiemoment: 62 nm ved 5.000 rpm
  • Gir: 5 trins automat
  • Dekk foran: 120/70-R15
  • Dekk bak: 160/60-R14
  • Bensintank: 15 liter
  • Vekt: 245 kg
  • Pris: 129.900,- inkl ABS

 

Takk til Sørensen Maskinsenter, LINK, for lånet av sykelen :-))

 

 

 

Tilbake