Liten og lekker

Dette er Suzukis nyeste modell, GSR. En krysning mellom den gamle noe trauste GSF Bandit og den mye friskere GSX-R. Resultatet er til tider veldig bra med et bredt bruksområde.

Test og foto av Frode Johansen, The Bandit

    I denne klassen finnes det flere svært så underholdende sykler som egner seg best som solosykler. GSR er et morsomt bekjentskap som i tillegg skiller seg litt ut fra den grå massen.

   

Frekt design

    Denne sykkelen har flere litt småfrekke designløsninger som gjorde at jeg la tidlig merke til denne nye modellen. Designet henger sammen fra front til bakstuss, og gir sykkelen et småfrekt utseende. Av fargene synes jeg denne er penest, miksen mellom aluminium og en litt matt svart setter liksom prikken over den kjente i'en.

   

Trenger turtall

    En 599 ccm motor med tett på hundre hestekrefter trenger ofte noe turtall for den våkner. Slik er det også her. Rødmerkingen starter ved hele 14.000 omdreininger, men fra rundt 8.000 blir den riktig livlig av seg. I akselerasjonsfelt eller ved utkjøring på motorvei er det en morsom manøver å komme rask opp i fart, og ved litt livlig svingkjøring er 2. og 3. giret svært underholdende. Girkassen er lett å betjene, men kløtsjhendelen er ikke justerbar, noe den burde ha vært. Den er også veldig brå ved av- og påslag av gassen.

   

På veien

    Motoren spinner lett fra omkring 3.000 omdreininger, men begynner ikke å dra for alvor før cirka 8.000 omdreininger. Kjører man alene uten noe særlig oppakning så er normale forbikjøringer ikke noe problem i 6. gir, men det kan lønne seg å slippe den ned to gir for å ha litt bedre marginer.

    Speilene gir god sikt bakover, men de vibrerer en del. Designet på tanken gjør at jeg ikke får beina skikkelig inntil sykkelen, som merkes godt når svingene kommer tett. For svinger som kommer tett liker denne sykkelen, og selv lette styrekorrigeringer er nok til å vippe sykkelen fra en side til den andre gjennom svingene.

    En indikator forteller til enhver tid hvilke gir sykkelen står i, og for meg som husker noe dårlig så er det et veldig bra hjelpemiddel som burde ha vært på alle sykler. Uten styrekåpe er det en del vind når farten passerer 100 kilometer i timen, eller ved kjøring i motvind, men til gjengjeld er det ikke noe turbulensstøy i hjelmen.

   

Konklusjon

    Dette er en sykkel som i likhet med Kawasaki sin ER6-n er beregnet for de kortere turene, men som også kan brukes til lengre soloturer. En styrekåpe kan være å anbefale til lengre turer, spesielt til land hvor snitthastigheten er en del høyere enn i Norge. Jeg synes den er litt to sykler i ett, enten til rolig kjøring med moderat turtall på motoren hvor trekkraften er grei, eller til aktiv kjøring på siste tredjedel av turtelleren hvor motoren er direkte morsom.

 

Fakta:

Slagvolum: 599 ccm

Motor: Firesylindret rekke, vannkjølt

Oppgitt effekt: 98 hk ved 12.000 rpm

Oppgitt dreiemoment: 65 nm ved 9.600 rpm

Dekk foran: 120/70/ZR17

Dekk bak: 180/55-ZR17

Bensintank: 16,5 liter

Oppgitt tørrvekt: 183 kg

Pris: 124.900,-

 

 

 

 

Tilbake