Ja takk til både asfalt og grus

Suzuki DL-650 V-strom er en flerbrukssykkel som er vinklet mot asfalt, men den sier ikke nei takk til en luftetur på grusvei.

Tekst og bilder: Frode Johansen / The bandit

Her i landet ser man disse syklene oftest på utenlandske skilter når de er innom for å oppleve Norge.

 

First look

    Sykkelen virker svært fremtung med den store kåpen på toppen av motoren. Designet er ikke det mest vellykkete, og den enorme eksospotten på høyre side ser ikke bra ut. Likevel har den et litt tøft utseende, en del på grunn av størrelsen, men den matte svarte lakken hjelper på.

 

Drivlinjen

    Motoren som er en tosylindret v-twin på 645 ccm gir ett godt skyv fra 5.000 omdreininger, men lyden er ikke helt som den bør være fra en slik motor. Den enorme potten demper den nydelige v-twin lyden for effektivt, og tar da også bort noe av helhetsinntrykket ved kjøringen. I tillegg er det mange som mener at lyd er sikkerhet, og jo mer lyd jo sikrere.

    De gode vibrasjonene forplanter seg behagelig i kroppen når de 67 hestekreftene får beskjed om full fart forover. Girkassen fungerer fint, og vandringen på girvelgeren er kort.

 

På og av veien

    Med vitale mål på kroppen som vitner om mine finnmarksgener, så er denne sykkelen helt på grensen til å være for høy. Men med tåspissene i bakken, tar jeg opp støtten og setter fart på sykkelen.

    Den føles litt tung med det samme, men etter noen kilometer venner jeg meg til å sitte så høyt over bakken. I svinger kjennes sykkelen lettkjørt ut, og dempingen er hard nok til at svingene ønskes velkommen, også de som ligger rett etter hverandre. På sykkelen sitter man godt med et bredt styre foran seg, og speil som viser hvem som ligger på hjul. Vindskjermen, som er justerbar i høyden, gir litt turbulensstøy inne i hjelmen, men ved å justere høyere vil det redusere støyen. Bremsene er litt svake og det trengs en del kraft på bremsehendelen før de tar skikkelig tak.

    Tilfeldigvis, kanskje ikke så tilfeldig, så er det en grusvei like ved og jeg setter kursen for å teste litt. Men sykkelen føles noe tung, og med lite kjøreerfaring på grus holder jeg farten nede, og bakhjulet stort sett på linje med forhjulet. Grepet i dekkene er godt og kun ved kraftig pådrag logrer bakenden fornøyd. Dempingen takler til dels store hull i asfalten på en kontrollert måte uten at det føles usikkert.

 

Konklusjon

    En god flerbrukssykkel som trives best på asfalt, men som gir eieren muligheten til å ta seg en tur på grus, også. Men denne typen sykler krever at førerne trenger litt lengde på beina. Sykkelen er også en god turkamerat så lenge man er alene på sykkelen, og dager på rundt 100 mil burde være en lek.

 

 

Fakta:

Slagvolum: 645 ccm

Motortype: 2 sylindere i 90-graders V-twin, vannkjølt

Oppgitt effekt: 67 hk ved 8.000 rpm

Oppgitt moment: 60 nm ved 6.400 rpm

Bensintank: 22 L

Dekk foran: 110/80R-19 tommer

Dekk bak: 150/70R-17 tommer

Oppgitt tørrvekt: 189 kg

Pris: 109.900,-

 

 

 

  

 

  

 

 

Tilbake