Sivilisert og lettkjørt

Suzuki sin Sv-1000 er en av de snilleste v-twinene på en liter, men tar igjen ved å være svært lettkjørt og glad i en sving eller to.

Tekst: Frode Johansen

Foto: Ruth Helen Kjærran/www.rallyruth.com

Forgjengeren het TL-1000 og var en villbass som var tildels vanskelig å kontrolere, mens etterfølgeren Sv-1000 er nesten det motsatte.

 

Designet

    Jeg har alltid likt denne uten S’n sin topp kåpe, dette er en S som er bygd om av første eier til N versjonen. Sølvfargen er også den peneste så lenge rammen ikke er svart som på nyere modeller. Originalt er baklyset to røde vertikale diode striper, jeg har byttet til blanke glass med røde og orange dioder. Når jeg slår på blinkelyset slukker de røde og de orange begynner å blinke.

 

Drivlinjen

    Hjerte på sykkelen er en 90 graders v-twin på 996 kubikk, som i følge importøren utvikler 106 hestekrefter. Sannheten omkring effekten får jeg til våren, for da skal sykkelen kjøres i benk og innsprøytningen justeres. Det er ettermontert bolt-on potter og K/N luftfilter. Pluss at ei ledning fra datahjernen vistnok skal være gjort noe med.

    Girkassen har de seks obligatoriske og jobber godt i lag med kløtsjen, og raske doble giringer er ikke noe problem. Jeg synes drevingen på disse er beregnet litt mye på landeveiskjøring. Slik at jeg skal gå ned fra sytten til sekten tagger på framdrevet, noe som blir spennende å teste til våren.

 

På vei og bane

    Sittestillingen er god, man sitter oppreist og styret er montert slik at jeg lener meg lett framover. Knevinkelen kan bli litt knapp fordi fotvilerne er montert litt høyt, men det gjør jo igjen at bakkeklaringen ved svingkjøring er bedre. Sete sitter lavt i sykkelen slik at man sitter mer inni sykkelen, i stedet for å sitte oppå den. Det gir en økt følelse av kontroll ved svingkjøring og harde oppbremsinger.

    Motoren drar svært jevnt gjennom turtallsområdet, og fra 3.500 omdreininger drar den sterkt. Ved vanlig landevei er forbikjøringer i sjettegir ikke noe problem. Ved harde pådrag har jeg aldri opplevd at fronten reiser seg, noe som for meg med relativt ferskt førerkort har vært betrygende. Hvis man kjører hardt så merker man at motoren har ett litt svakt området omkring 5.500 omdreininger, før den igjen raser opp mot rødmerke på 11.000.

    Både på vei og bane føles sykkelen trygg og stabil i svinger, og er relativt lett å få med seg gjennom raske svingete partier. Men ved kjøring i hastigheter over 100 kilometer i timen  så merkes mangelen på vindskjerm fort, og lange etapper i høy hastighet blir slitsomt. Ved rolig kjøring ligger forbruket mellom 0,45 og 0,55, så med sytten liter på tanken blir rekkevidden over 30 mil.

    Ved banekjøring savnes en slurekløtsj, da jeg ved flere annledinger opplevde en noe logrende bakende ved kraftig oppbremsning, nedgiring og ett litt brått slipp av kløtsjen. Men det var ikke mer skremmende enn at jeg gjorde det med vilje ett par ganger til. Men det kan fort bli ubehagelig hvis det kommer overraskende, spesielt på vått underlag.

    Bremsene er fra forrige generasjon GSX-R og biter ganske bra fra seg. Samtidig som jeg synes jeg har god kontroll ved harde oppbremsinger.

 

Sluttsum

    Noen vildstyring er ikke denne sykkelen, til gjengjeld trekker den sterkt og jamt fra 3.500 til cirka 10.000 omdreininger. Rammen er stiv og føles stødig og sikker ved svingkjøring. Ved lange turer, for eksempel nedover Europa, ville jeg montert en liten vindskjerm for å unngå endel av fartsvinden. Tar man prisen med i denne vurderingen, så er dette svært mye sykkel for pengene.

 

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Fakta:

Slagvolum: 996 ccm

Motor: Vannkjølt v-twin med injection

Oppgitt effekt: 106 hk ved 8.800 rpm (120 hk på denne)

Oppgitt dreiemoment: 102 nm ved 7.200 rpm

Dekk foran: 120/70/ZR17

Dekk bak: 180/55-ZR17

Bensintank: 17 liter

Oppgitt tørrvekt: 185 kg

Pris: 135.900,- (2006)

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

    

 

Hos Mc & Fritidssenteret i Kongsberg, papirene er signert og sykkelen er min, bare min...

 

  

 

De tre bildene fra Rudskogen er tatt av DesmoEspen, takker :-)

 

 

 

Tilbake