Skjønnheten og udyret

Kawasaki ZX-10R drar godt fra 50 kilometer i timen på sjette gir, men greier også over 200 kilometer i timen på andre gir. Dette er en av de råeste motorsyklene på markedet.

Testet av Frode Johansen, The Bandit

Bilder tatt av Ruth Helen Kjærran/rallyruth.com

Denne har jeg med ett års kjøreerfaring både gledet og gruet meg til å prøve, en 1.000 ccm supersport sykkel. Den er rå på mange måter, enten det er snakk om trekkraft på lavt turtall, eller den kontrollerte eksplosjonen som skjer når du gir den frie tøyler over 7.000 omdreininger.

 

Første kikk

Det overbitte luftinntaket i fronten, de smale skråstilte frontlyktene som får meg til å tenke på øynene til Lucie Liu fra Charlie's Angels filmene, en nydelig utformet svingarm i sort, den brede baken med innebygde blinklys og de doble pottene som er montert oppe under hekken. Jeg synes sykkelen er dritlekker, samtidig som den oser av råskap. Fargen derimot, grønn, er helt forferdelig. Men heldigvis leveres den også i andre farger, som for eksempel titan som er min klare favoritt.

 

Når dyret våkner

Vri om nøkkelen, så ett kort trykk på startknappen, og 175 hestekrefter våkner til liv. En liten tvist på gassen, og motoren freser hissigere enn Martin Schanche. Ved hjelp av luftkanaler i fronten som presser luft ned i innsuget så loves det maksimalt 185 hestekrefter i fart.

Når motoren gis frie tøyler handler det mest om å holde seg fast, for akselerasjonen er brutal, og man bør vokte seg for et forhjul som titt og ofte vil ha litt luft under seg. Det som for de aller fleste fortoner seg som en lang rettstrekning, blir fort svært kort når dyret i sykkelen slippes til for fult. Banetester av sykkelen viser at den når 100 kilometer i timen på rett over 3 sekunder. Og etter drøyt ti sekunder er sykkelen i området rundt 230 kilometer i timen.

 

På veien

Den liker svingete partier, og det er en lek å vippe den fra side til side gjennom svingene. En del telehiv avslører at fjæringen er ganske hard, men den viser ingen tegn til å miste kontrollen ved normal kjøring. Ved å bruke bare én finger på bremsehendelen så reduseres farten meget effektivt.

Sittestillingen er noe i nærheten av fosterstilling, men ved at det er såpass kort mellom sete og styre så blir det ikke så mye vekt på håndleddene som jeg hadde fryktet. Den lave kåpen gir derimot mye fartsvind mot hjelmen, og det er en del høyfrekvente vibrasjoner som kan bli litt plagsomme. Jeg sliter også med å se det digitale speedometeret, fordi det havner rett bak kanten på kåpeglasset. I speilene er alt som ses armene mine, og kun når jeg trekker albuene godt inntil meg kan jeg se litt bakover. Det er veldig liten forskjell på de øverste girene, så en indikator som viser hvilket gir sykkelen står i ville ha vært fint å ha for å slippe eventuelle bomgiringer.

 

Oppsummering

Den kvikkstyrte sykkelen, fleksible motoren og de effektive bremsene overskygger delvis de små irritasjonsmomentene. Kløtsj og gir er lett å betjene, samtidig som vandringen på girvelgeren er kort. Noen vanlig nybegynnersykkel for de med mye testosteron, eller horn i pannen, er dette ikke. Uten respekt for sykkelen og gjeldende tyngdelov vil den rask bite tilbake, og da biter disse supersportssyklene hardt. Men i de rette hender er nok denne sykkelen noe av det sikreste på markedet.

 -----------------------------------------------------------------

Fakta:

Motor:  998 ccm, firesylindret veskekjølt

Oppgitt effekt:  175 hk (184 hk med Ram Air) ved 11.700 rpm

Oppgitt moment:  115 nm ved 9.500 rpm

Dekk front:  120/70-ZR17

Dekk bak:  190/50-ZR17

Bensintank:  17 liter

Tørrvekt:  175 kg

Pris:  199.990 kr. (100 hk versjon: 176.420 kr.)

----------------------------------------------------------------

    

     

     

En hard dag på jobben....hehe..

Tilbake