Lettkjørt, men litt kjedelig

Kawasaki KLE 500 er en sykkel for nærområdet, eller som en turkamerat på grusveier. Men den føles litt gammeldags.

Tekst: Frode Johansen

Foto: Ruth Helen Kjærran / rallyruth.com

 

For dem som kjører en del grusvei og ikke krever for mye av verken motor eller bremser, vil nok dette være en av flere som bør ses nærmere på.

 

Litt fin

Av en eller annen grunn minner denne meg om Batman ved første øyekast. Fargen liker jeg godt, og har alltid likt disse syklene som også kan kjøres på grusvei. Men designet faller ikke helt i smak, og for meg ser den litt gammeldags ut. Dette har nok noe med den lave prisen å gjøre, for spesialdesignete detaljer koster nok ekstra.

 

Drivlinjen

En kraftpakke er dette ikke, så langt ifra, men til nærområdet og rolig landeveiskjøring så holder den greit. Motoren har dessverre ikke noen egen karakter, eller snert, uansett hvor i turtallsområdet den er, og blir rett og slett litt kjedelig. På landeveien kjennes motoren kraftløs ut, og må helst holdes over 4.000 omdreininger for å være litt underholdende. Til gjengjeld er den ganske myk når man går av eller på gassen. Girkassen har litt for lang vandring, slik at flere nedgiringer samtidig er litt knotete.

 

På veien

Sykkelen kjennes utrolig lett ut, og dempingen er satt opp ganske mykt. På fin vei gir det en fin komfort samtidig som den har en fin sittestilling, men dempingen er i mykeste laget for litt raskere landeveiskjøring.

Bremsene krever at det klemmes ganske hardt før det skjer noe, og selv da er de ikke veldig gode.

Frontkåpen tar bort all fartsvind fra kroppen, men som så mange andre kåper gir den mye turbulensstøy inne i hjelmen. Beskyttelsene foran håndtakene tar bort fartsvinden effektivt, og selv om det er litt kaldt i luften går det greit med tynne sommerhansker.

I de runde speilene ser jeg godt hva som kommer bakfra. Forbikjøringer må planlegges litt mer enn hva jeg er vant til, og det bør gires ned for å gjennomføre dem sånn passe raskt med greie marginer. I svingete partier av veien er den lett å få med seg rundt svingen, men kommer svingene tett så liker ikke sykkelen seg så godt lenger.

 

Konklusjon

Prisen spiller en viktig rolle for denne sykkelen. Konkurrentene er en god del dyrere, men også bedre på de fleste områdene. For meg faller denne litt gjennom, fordi motoren er såpass svak, men også på grunn av de dårlige bremsene og den myke dempingen. En oppgradering hadde nok gjort den mer spennende for min del. Mitt tips er blant annet motor og bremser fra Kawasaki ER-6n.

 

 

Fakta:

Slagvolum: 498 ccm

Motortype: 2 sylinder i rekke, vannkjølt

Oppgitt effekt: 45 hk ved 8.300 rpm

Oppgitt moment: 41 nm ved 7.500 rpm

Bensintank: 15 L

Dekk foran: 90/90-21 tommer

Dekk bak: 130/80-17 tommer

Oppgitt tørrvekt: 181 kg

Pris: 81.000,-

  

  

Tilbake